skip to Main Content
085-4884060 info@re-employ.nl
dochter-bedrijven-onze-merken-25h   We employ  divider-25h  Re employ  divider-25h  employ groep logo DEFINITIEF

Wees eens eerlijk: Zou u uzelf aannemen? Ik bedoel niet op het moment dat u in dienst kwam, maar nu na zoveel jaren dienstverlening. Bent u nu de juiste man of vrouw op die plek waar u destijds voor was aangenomen en waar u nu nog steeds zit. Best een confronterende vraag. Wanneer u deze vraag met een volmondig JA beantwoordde, bezit u waarschijnlijk de eigenschappen: Nieuwsgierigheid, Verlangen en Commitment en dan bent u in goed gezelschap van mensen als John de Mol, Louis van Gaal of Bill gates. Het verlangen om te blijven ontwikkelen en te leren brengt succes.
Er zijn waarschijnlijk ook een aantal mensen die de vraag met een wat ingetogen Nee beantwoorden. Ook dan bent u in gezelschap, want maar liefst ruim een derde van werkend Nederland boven de 18 jaar heeft geen duidelijk beeld van zijn of haar eigen carrière-pad. Sterker nog, een derde van het totaal van de werkenden heeft zelfs het gevoel dat ander werk beter zou passen.

Met losse handen op de snelweg van het carrière-pad
Best wel vreemd wanneer je beseft hoeveel tijd we op het werk doorbrengen en in hoeverre werk voor ons van vitaal belang is. Wat werk betekend aangaande het gevoel van voldoening, het erbij horen is  groot. Een derde van de mensen rijdt dus op de snelweg van het carrière-pad met losse handen.
Bijna twee op de vijf werkenden weet wel dat ze een ander pad willen dan het huidige en vindt het maar moeilijk om hier stappen in te zetten. Om richting te geven aan hun carrière. Op diezelfde snelweg zit dan ook nog eens een derde die helemaal niet bezig is met hun eigen loopbaanontwikkeling. Zij pakken eenmaal per jaar het routeboek erbij. Oftewel ze besteden hooguit één dag per jaar aan loopbaanontwikkeling.

De magie van toegevoegde waarde                                                       

Het essentiële is enkel zichtbaar voor het hart.
Het essentiële is onzichtbaar voor de ogen,

Uit: De Kleine Prins


In onze filosofie over relaties, dus ook de relatie van werkgever en werknemer, is die efficiënt, fijn en aantrekkelijk als er toegevoegde waarde naar elkaar is. Daarvoor is het voor de werknemer essentieel om zorg te dragen dat hij aantrekkelijk is in kennis, kwaliteiten en vaardigheden.
Ooit kozen de twee partijen met veel enthousiasme voor elkaar.  Openheid, liefde, waardering tonen en het uitspreken van onze verwachtingen zijn zaken die binnen elke relatie essentieel zijn. In het huidige tijdsgewricht is zeker ook van groot belang om de ander mee te nemen in de veranderingen die plaatsvinden. Niet alleen volgas op de snelweg. Nee, samen de route uitstippelen en de navigatie blijven checken. Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van werkgever én werknemer! Met elkaar dus blijven communiceren. De gedicteerde verandering door de ontwikkelingen in de wereld om ons heen zorgt voor aanpassingen van organisaties en de functies daarbinnen. Deze veranderingen kunnen de betekenis hebben dat de relatie met de werkgever onder druk komt te staan, zeker wanneer er niet over gesproken wordt.

Is dit nog de ideale functie?
In hoeverre passen u en uw werkgever nog echt bij elkaar? Wanneer het contract en de relatie nog altijd passend is, is het leveren en ervaren van toegevoegde waarde als een vanzelfsprekendheid. Maar dit hoeft niet altijd zo te blijven.
Neem de tijd, kijk eens kritisch naar je functie en naar je werkgever. Het is goed om er de tijd voor te nemen. Hoe was het en hoe is het nu? Is dit nog de ideale functie, setting. Past de werkrelatie nog steeds als een jas? Kritisch naar uzelf, ben ik nog steeds de ideale werknemer? En als dat ergens een NEE is: doe er iets mee/aan, ga hierover met elkaar in gesprek.
Het is van essentieel belang om onze talenten en bijdrage af te stemmen op de wensen en verwachtingen van de werkgever. Maar ook, past het bij mijn doel, mijn carrière pad? Zit ik wel echt achter het stuur? Met andere woorden en misschien ten overvloede… aantrekkelijk zijn en blijven.

Gouden tip:
Kijk op tijd in de spiegel: Zowel letterlijk als figuurlijk. Toegevoegde waarde komt alleen naar boven wanneer men zich in zichzelf én de ander verdiept. En dat mag best kritisch. Onderzoek de eigen overtuiging(en). Blijf nieuwsgierig naar alle veranderingen binnen de organisatie. Denk mee, doe voorstellen, ontwikkel de eigen vaardigheden/competenties. Bedenk dat elke fase van het leven, dus ook van het carrière pad, mogelijkheden en aan de fase gerelateerde specifieke kwaliteiten met zich meebrengt. Blijf lachen en gezond of doe daar in ieder geval het uiterste voor. Wanneer dat alles toegepast/verinnerlijkt wordt dan is er nog maar een ding nodig: zorg voor zichtbaarheid. Zorg voor de eigen promotie. Niet te pas en te onpas en wel zó dat men weet op alle lagen in de organisatie wat een fantastische medewerker ze in dienst hebben.

Leestips: 
Het goede voornemen voor 2019 we gaan beter en meer opladen
Is betrokkenheid de heilige graal van de werkgever en werknemer relatie
Werkgeluk mag u fouten maken best een lastige vraag
Behoefte aan creativiteit weg met die bureaustoel
Feed forward heeft meer effect dan feedback
Beter aan het werk kijk naar de 3 basisbehoeften

Back To Top