Skip to main content

Authenticiteit is een veel besproken onderwerp. We zijn dol op echte mensen. Dol op sportmensen die niet eerst naar de persvoorlichter luisteren. Leiders die onorthodox zijn, die echt zijn. Tegelijkertijd leven we in de tijd waar alles lijkt afgestemd op profielen, algoritmes en de voorspelbaarheid van ons gedrag van onze keuzes. Het lijkt steeds lastiger te worden om echt te zijn. Chat ik met een virtuele klantenservice of een echt mens? Heb ik echt contact of word ik in een hokje van voorspelbaarheid gepropt?

Wordt daarmee het nieuwe lijden ingezet?

Het hokje van authenticiteit
We houden van echte mensen, die zichzelf blootgeven en helemaal zichzelf durven zijn. Wat is authenticiteit dan? Er is veel over geschreven, gelezen en gezegd over dat ene woordje: authenticiteit. In de Dikke Van Dale staat: echtheid, geloofwaardigheid.  In onze programma’s hebben we het over authentiek zijn, diegene die je bent in z’n totaliteit. Dus die je bent in al je emoties, passies, gedachten, talenten, gedragingen, drijfveren, stimulerende en belemmerende overtuigingen. Het omvat daarmee het totaalplaatje van wat je bent, met datgene waar je leerpunten, kwetsbaarheden zijn of zelfs eigenschappen met de schaduwkanten die je hebt. Authenticiteit staat dus voor eigenheid, het echt en origineel zijn, niet perse rekening houdend met allerlei sociale conventies.

De nieuwe wereld en authenticiteit
In de nieuwe wereld op zoek naar authenticiteit worden we heel de dag beïnvloed op gedragsniveau en de ingang die men zoekt om ons van onze eigen authenticiteit af te leden leiden zijn legio. De invloed van de nieuwe techniek in combinatie met marketing maakt ons allen potentieel tot een soort mestkalveren. In plaats van zo snel mogelijk groeien, laat men ons het liefst een zo groot mogelijk deel van ons budget besteden aan het een of het ander. Tracht men door neuromarketing ons ‘keuzeproces’ te sturen. Tja je eigen passies beleven, echt jezelf zijn, goed je eigen grenzen bewaken……. het wordt steeds uitdagender.

Gevolgen van maakbare authenticiteit, het nieuwe lijden.
Deze blog heeft zeker niet het doel om pessimistisch te zijn en wel om even aan het bewustzijn te appelleren. Wanneer ik mijn puberdochter zie opgroeien en de ‘schermtijd’ die ze besteedt van met het kijken naar haar voorbeelden. Wanneer ik de toename zie van jonge mensen in de burn-out statistieken van CBS. Wanneer ik de mogelijkheden hoor beschrijven door trendwatchers en futuristen dan maak ik me zorgen omdat: Wie zijn authenticiteit deels verliest, verliest zijn oorspronkelijkheid. Eigenlijk ben je dan deels jezelf kwijt. Je hebt je dan zo aangepast aan de omgeving dat je deels jezelf bent kwijtgeraakt.
Ik, als ondernemer met de focus op de menselijke dynamiek, blijf voorlopig toch maar liever mezelf en omarm voorlopig bij voorkeur het advies wat ik vorige week van Ilja Gort kreeg, de Nederlandse wijnboer met een echt Frans wijnkasteel:

“Luister niet naar marktonderzoekers, luister beperkt naar de boekhouder, doe wat je hart je ingeeft, al deed niemand voor jou zoiets. ”

Toch een paar tips omwille van authenticiteit:

1. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen. Je bent al goed zoals je bent. Je kwetsbaarheden en onzekerheden zijn ook gewoon onderdeel van je bestaan. Acceptatie geeft zelfvertrouwen en zelfvertrouwen helpt je verder.
2. Stop met oordelen. Als jij namelijk echt leeft vanuit wie je vanbinnen bent, dan voel je geen drang om anderen te veroordelen.
3. Besef dat je imperfect mag zijn. Zoals je bent, ben je goed.
4. Maak keuzes vanuit jezelf. Andere keuzes zorgen vaak voor onrust, verdriet en boosheid.
5. In de hectische tijd is het goed om in ieder geval een moment van de dag even stil te staan en echt te ‘luisteren’  naar jezelf. Of iets echt uit jezelf komt of dat het een mening, opgelegde waarde, of een keuze is omwille van de lieve vrede.

Leestips:
Kritisch denken essentieel op de arbeidsmarkt hoe doe je dat?
Tips voor een succesvolle re-integratie na een burn-out
Hoe leer je luisteren naar je intuitie?
Stress is besmettelijker dan gedacht
Depressie door het werk zo kom je er vanaf
Is betrokkenheid de heilige graag van de werkgever en werknemer relatie