Werkgeluk… mag u fouten maken? Best een lastige vraag.
Vertrouwen geven en mensen de ruimte bieden om fouten te maken, het zijn de belangrijkste ingrediënten van geluk op het werk, zegt Mathijs Kreugel, boardlid bij Incentro, in BNR Werkverkenners.
Dat klínkt eenvoudig, maar dat is het lang niet altijd, meent Kreugel. ‘Echt vertrouwen in elkaar en echt mensen fouten laten maken, het is heel moeilijk. Werknemers mogen kansen pakken, dus als je kansen ziet: pak ze, dan ontwikkel je jezelf maximaal en uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Als mensen fouten durven maken, gaan ze dingen doen, zichzelf maximaal ontplooien en dingen doen die ze anders niet zouden doen. Dat betekent dat mensen zich maximaal ontwikkelen en daar worden mensen gelukkig van.’
Happiness
Volgens Gea Peper, oprichter van het Happiness Bureau, wijst op het belang van werkgeluk als key performance indicator (kpi). Je moet echt zorgen dat het in het DNA van het bedrijf gaat zitten. Happiness als principe gaat makkelijker dan na jarenlang op een andere manier werken en dan plotseling het roer willen omgooien. Al is het niet onmogelijk.’En dat legt een stevige taak bij de werknemer. ‘Neem je eigen verantwoordelijkheid voor werkgeluk; werk aan persoonlijk leiderschap en ga niet zeggen dat de werkgever het moet doen of dat het aan de collega ligt.
Excuses of toestemming
Daarnaast moet je als manager gewoon af en toe op je handen durven zitten en je meer een leider tonen, zegt Mark Vletter, oprichter en ‘Chef leuk werk’ van Voy. ‘Een manager bemoeit zich ermee zónder dat het hem gevraagd wordt en een leider wordt gevráágd zich ermee te bemoeien.’ Het is vervolgens aan de werknémer om het credo ‘it’s better to ask forgiveness than to ask permission’ toe te passen. ‘We zagen dat het management sinds de jaren ’50 niet meer wezenlijk veranderd is, terwijl álles om ons heen veranderde, van internet tot zelfrijdende auto’s.’
Groei
Gelukkige werknemers, met een zetje in de rug van de werkgevers: het werpt nadrukkelijk zijn vruchten af, besluit Kreugel. ‘De feiten spreken gelukkig voor ons. Het grappige is: vóór 2012 stuurden we op groei en op winst. Dat hebben we losgelaten en sinds 2013 groeien we harder dan ooit.’ En zo snijdt het mes aan twee kanten, zegt Peper. ‘De laatste jaren hadden vooral de grotere bedrijven een visie gehad met spreadsheets en cijfers aanleveren. Ik denk dat de menselijke maat en aandacht voor mensen in het bedrijf een beetje is kwijtgeraakt.’
In deze rubriek zetten wij interessante berichten die wij voor u hebben gevonden.
bron: BNR WERKVERKENNERS