Skip to main content

Dacht ik na al die jaren van persoonlijke ontwikkeling iets te hebben opgestoken: ‘alles wat je aandacht geeft groeit’, en nu bestaat de week van de werkstress…. met als doel het verminderen van werkstress! Ik kies voor een positieve insteek en geef er een eigen naam aan: BETER AAN HET WERK! Met werkplezier en overleg waarin een ieder gehoord en gewaardeerd wordt.

Overspannenheid/burn-out is met 77% de meest gemelde psychische beroepsziekte, dus er is wel iets aan de hand. Problemen met de werkinhoud, werkhoeveelheid en problemen tussen mensen zijn vaak de oorzaak. Bij 22% van de meldingen duurde het verzuim volgens de bedrijfsarts langer dan 6 maanden. In de dienstverlenende en financiële sector waar veel deadlines zijn maar ook mensen die meer sturing hebben binnen intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen lopen risico en natuurlijk ook degenen in leidinggevende functies. Bron: Beroepsziekten in Cijfers 2014 (NCvB)

Wat kunnen we gezamenlijk doen?

Werkgever:

Wanneer het over de voorwaarde scheppende verantwoordelijkheid gaat van de werkgever zijn er in de positieve aanpak zaken die deze week en de weken daarna de aandacht verdienen: inhoudelijke werkbelasting, werkhoeveelheid en monotoon werk. En dan zijn er de zaken die soms wat lastig met positieve aandacht op te lossen zijn. Arbeidsconflict en  baanverlies  scoren hoog op de stress barometer van de werknemer. Aan de andere kant komt op diezelfde barometer  waardering van het werk,  moeilijk of onduidelijk werk en het  invloed op eigen werk uit kunnen oefenen voor. Met een goede functionerings- en beoordelingsgesprekken cyclussen goede aansturing door leidinggevenden moet het mogelijk zijn om daar winst te behalen en misschien de stress momenten te vermijden of te verminderen.

In het kader van 2015 waar de transitie vergoeding ingevoerd  gaat worden,  is het in het kader van Beter aan het Werk verstandig om werknemers te ondersteunen in het vergroten van de draagkracht en belastbaarheid.

Werknemer:

Wanneer je kijkt naar de onderzoeken, ligt er ook duidelijk een verantwoordelijkheid bij werknemers. Eigenaarschap over de eigen stressbestendigheid is schijnbaar iets wat niet zo in onze cultuur past. We hebben het liever over onze werkprestaties en/of onze status die we ontlenen aan de arbeid die we verrichten en wat we allemaal kunnen kopen  van het salaris. Desondanks scoort het gebrek aan sociale contacten, die het gevoel van sociale steun geven op het werk, op de stressbarometer. Voorbeelden zijn het collegaatje pesten en spanningen die voortkomen uit werkrelaties.

Ook door het toepassen van de wet van aantrekkingskracht verhoog je je werkplezier. Spreek wat meer  positieve waarderende aandacht naar je collega uit! Wanneer wij mensen coachen, horen wij wat ze echt zouden willen: meer samenwerking,  gehoord worden, meer de baas zijn over de eigen agenda , gevoel van eigenwaarde verhogen en een hele belangrijke: vaker nee kunnen zeggen.

Kortom er valt genoeg te doen aan die stress maar laten we beginnen met een kleine verandering van insteek: “ Ik probeer het gewoon, en laat ik eens kijken hoever ik kom, anders vraag ik iemand om me te helpen.

Voor meer informatie over Beter aan het Werk